2006-03-15

Affärsprocesser och affärssystem.

Affärsprocesser.

Genom att kartlägga hur våra informations- och beslutsrutiner går till och var och hur beslutstöden genereras, har vi en bra bas för att förstå vår organisation och dess arbetssätt.

En sådan kartläggning brukar visa att vi har ett stort antal identiska rutiner som löper parallellt och att samma beslutsunderlag tas fram på olika ställen. En sådan genomgång kan i regel ge stora rationaliseringseffekter och lösa mycket frustration i organisationen.

Det gäller även att fråga sig om våra affärsprocesser verkligen stöder vår affärsstrategi och affärsidé . Man kommer att se att vissa processer ligger mer eller mindre skilda från övriga .

När denna karläggning är klar gäller det att välja affärssystem som stöder våra processer.

Nu har vi satt hästen framför vagnen igen.

Affärssystem.

Affärssystem kallar vi i regel det som i början var våra ekonomisystem. Idag omfattar det väldigt mycket mer.

Det viktigt att vi inte tar in större system och fler funktioner än vad vi verkligen behöver. Det är ingen självklarhet längre att det är ett system utan kan mycket väl bestå av flera delsystem.

Det är inte självskrivet att fakturering, HR och underhållssystem för maskinpark skall ligga i samma system.

Kostnaden för att ta in ett större system ökar i regel exponentiellt i förhållande till antalet funktioner som vi försöker pressa in. Detta gäller både under implementeringen, som driftskostnaden.

Det gäller att välja system som medarbetarna känner sig bekväma med. Kan förstå hur de opererar. Samt att de känner att det är deras system, som de har ansvaret för, och att det är till stöd för dem.

Arbetsgång och ansvarsområden.

Av beskrivningen ovan hoppas jag det framgått att det gäller att starta processen med att utveckla sina system och processer i rätt ordning. Många företag har säkert en eller flera av dessa byggstenar i ordnig. Andra har färre.

Vi inom Consursum kan hjälpa er i detta arbetet. Beroende på var ni är tar vi in den specialkunskap som behövs under de olika stegen. Det är viktigt att komma ihåg att detta är en process som ni skall vara ägaren till.

Att ta in en konsult och be denna "fixa" detta kan vara direkt förödande för organisationen. Därför gäller det att tidigt kunna identifiera de resurser som kan frigöras för att ingå i projektet, eller i mycket god tid anställa nya resurser . Det finns tyvärr företagsledare som sticker huvudet i sanden och säger att det fixar sig säkert under tiden. Det gör det aldrig