2006-03-04

Administrativa systemverktyg

När vi började att automatisera vår administration, var det oftast bokföringen som gick först. Efter att från början ha haft mekaniska maskiner så kom elektronik och datorer in efter hand. När kapaciteten ökade och kostnaderna gick ned var det fler och fler rutiner som kunde automatiseras. Därför var det naturligt att även detta utvecklingsarbete sköttes av ekonomiavdelningarna.

Idag ser bilden helt annorlunda ut. Det finns idag i stort sett inga funktioner som inte kan få ett starkt och effektivt datorstöd. Ibland kan man till och med börja undra om inte denna datorisering har gått lite väl långt. Vi börjar bli allt mer sårbara om tekniken fallerar.

En annan risk i detta är att användarna mer och mer ser sig styrda av "svarta lådor" , vilka man varken riktigt förstår eller känner något ansvar för.

Det har utvecklats fantastiska, stora system som kan ta hand om de flesta rutiner i stora komplicerade organisationer.

Samtidigt har det utvecklats ett stort antal mycket kraftfulla mindre system, som idag kan kommunicera med varandra på ett bra sätt. Fördelen med att välja mindre delsystem är att man kan välja system som passar behov och arbetssätt. Ett delsystem kan vid behov bytas utan att behöva störa övriga rutiner.

Allt för många små och medelstora företag tar den enkla vägen och tar det stora företagets system, "för de bör väl veta bäst". Är detta alltid bäst för just ert behov?

Få skulle köpa den största, mest välutrustade, Mercedesen för att endast köra till kiosken och köpa kvällstidningen. Det gäller att välja verktyg efter behov!

Låt dig inte hunsas av ditt affärssystem.

Detta pekar även på att besluten kring dessa frågor inte längre kan hanteras som en ekonomiavdelningsfunktion, utan skall ha en mycket hög placering på VDs och ledningsgruppens agenda.