2006-03-08

Beslutsprocesser


För att ett företag eller organisation skall kunna drivas framåt, krävs att det hela tiden fattas beslut som är så riktiga som möjligt och att dessa fattas i rätt tid. För detta tar vi fram ett stort antal beslutsstöd. Vissa genererar automatiska beslut och andra kräver mer handpåläggning. Det är viktigt att vi hela tiden är medvetna om hur beslutsstödet skall användas och dess kvalitet.

Vi tar fram delegationsordningar och beslutsträd. Besluten är så många att vi måste dela på dem för att orka och hinna med. Det är av yttersta vikt att besluten tas så nära kunden, extern eller intern, som möjligt. Där har vi i regel den bästa kunskapen om kundnyttan i beslutet.

När beslut delegeras ner ut i organisationen skall man ha klart för sig att detta inte endast ger rätt att fatta beslut utan även krav på att det görs.

Vi kan även se den motsatta effekten i en del uppmärksammade fall under senare tid där styrelsen inte varit medvetna om vilka beslut som de skall ta och vilken kontroll som de skall utöva. Detta är minst lika allvarligt. Sätter man sig i en styrelse skall man vara beredd att ta de beslut som man är där för att ta och samtidigt vara beredd att ta konsekvenserna av dessa.

Det kan vara mycket frustrerande för en organisation att de förväntas besluta i frågor som de inte har kompetensen eller förutsättnngarna för. Här finns en grannlaga balansakt för ledningen.

Genom åren har man även lärt sig att den som är osäker kring ett beslut, eller förslag, begraver en ofta i statistik och power-point presentationer. Då har de i alla fall gett all tillgänglig information.... Detta brukar vara den säkraste signalen på att här skall man vara försiktig och se upp.